TIPS: Persediaan Sebelum Memasuki Alam Rumahtangga

8:00 AM

Kahwin! satu perkataan yang semua orang suka bukan? Siapa yang tidak mahu berkahwin dengan orang tersayang kan? tak kisah lah dah lama berkawan atau baru seminggu couple. Ehh? Yang penting, apa yang kita inginkan dalam sesuatu perhubungan itu
adalah diakhiri dengan satu ikatan yang sah iaitu perkahwinan.

Lebih-lebih lagi kepada mereka-mereka yang dah habis belajar dan sudah pun bekerja. Dalam list target mereka mesti ada perkataan ‘kahwinn !’ atau ‘nak kahwinnn...’ ataupun ‘ jom kahwin’ atau apa-apa lagilah tapi yang penting maksud dia kahwin. Macam senang je kan kahwin ni? tapi hakikatnya adakah semudah lidah menuturkan bicara?

Merisik sudah, bertunang pun sudah, sekarang masanya untuk menghitung hari untuk melangkah ke fasa seterusnya iaitu pernikahan dan persandingan. barulah complete semua fasa-fasa perkahwinan orang melayu kan. Pelbagai keperluan yang perlu disediakan dari pelbagai aspek, antaranya adalah dari segi kewangan,ilmu agama dan fizikal.

Persediaan Dari Segi Agama

CINTA yang sebenar-benar cinta itu adalah cinta cinta kerana Allah, Cinta yang hendak bersama hingga ke SyurgaNYA. Apa-apa yang membawa ke nerakaNYA itu bukanlah CINTA! Jadi bagaimana hendak bercinta sampai syurga? saya kongsiikan sedikit persoalan untuk kamu tanyakan pada diri kamu sendiri sebelum kamu melafazkan tiga perkataan hikmah “AKU TERIMA NIKAHNYA”

Adakah saya sentiasa memastikan solat fardu lima waktu saya cukup? Adakah Saya menjadikan solat duha sebagai satu kezaliman? Adakah saya membaca al-quran sekerap yang mungkin? Adakah saya selalu menghadirkan diri ke kuliah-kuliah agama? Adakah saya mengamalkan zikir pagi dan petang (al-ma’thurat) seperti Rasullullah? Adakah saya sering memperbanyakkan selawat ke atas nabi? Adakah saya membaca bahan bacaan yang memberikan kefahaman dalam agama? Adakah saya melazimi puasa isnin dan khamis?

Persiapan sebelum kahwin yang sebenar adalah persediaan diri, persiapan emosi, peningkatan kematangan, pemantapan ibadah dan usaha untuk mempersiapkan diri dalam hal kewangan.


Ilmu Sebagai Landasan untuk Membentuk Rumah Tangga

Nikah merupakan amalan yang sangat mulia di sisi Allah SWT. dan nikah itu adalah merupakan rangkaian dari ibadah. menikah dalan islam bukan untuk bersenang-senang, bukan untuk mencari kepuasan keperluan biologi semata-mata. Sebelum berkahwin pun, kamu kene tahu bahawa apabila berkahwin nanti kamu juga akan menghadapi msalah dan untuk mengatasi masalah itu kamu perlukan ilmu.

Dengan ilmu, kamuakan tahu apa tujuan yang akan dicapai dalam sebuah pernikahan iaitu untuk beribadah kepada Allah SWT, dan dalam rangka mencari redhaNya semata. Dengan ilmu juga kamu akan tahu tanggungjawab kamu sebagai suami/isteri. Setelah berkahwin nanti kamu juga akan diberikan amanah oleh Allah SWT iaitu anak. Kamu perlu mendidik anak itu dengan didikan agama yang cukup agar keturunan yang terlahir dari pernikahan tersebut tumbuh di atas dasar pemahaman, dasar-dasar pendidikan iman dan ajaran Islam sejak kecil sampai dewasanya. Sungguh … ini merupakan tugas yang berat dan tentu saja memerlukan ilmu. Dari sinilah terlihat betapa pentingnya ilmu sebagai bekal bagi kehidupan rumah tangga muslim.

Persediaan Dari Segi Mental


Tanya semula pada diri sendiri, iyakah dia pasangan kamu pilih? nak sehidup semati and hidup semula di syurga nanti. TANYA beberapa kali pada diri sendiri. TANYA, TANYA TANYA! Solat Istikharah, mohon petunjuk.

Petunjuk itu datang dari pelbagai cara, alert dan jangan salah tafsir dengan petunjuk tersebut, minta pendapat orang yang sepatutnya. Haaa dah dapat jawapan? kalau jawapan kamu adalah “YA! AKU NAK KAHWIN DENGAN DIA! YA DIA LAH ORANGNYA, AKU YAKIN SERATUS %,”. Maka, jika keyakinan kamu itu kuat, teruskanlah.

Sebenarnya, Roh kita ini ibarat sebuah kereta kebal yang dah tahu siapa mangsanya. Maksud saya disini, Roh kita ni dapat tahu siapa jodoh kita. Contohnya kita dihadapkan dengan beberapa pilihan untuk dijadikan pasangan, tetapi hati kamu kuat mengatakan untuk memilih salah satu dari mereka. Walau kekurangannya jelas, kamu mampu menerima. Walau kelebihannya tak kelihatan, kamu tidak mencari. So? teruskan!

Berkenalan dengan keluarga pasangan kamu. Adakah kamu boleh menyesuaikan diri dengan keluarga si dia? Orang sekarang kata, kamu boleh”masuk” tak dengan family si dia? Itulah yang orang tua-tua cakap “ Ekau nak kawen bukan dongan dio jo, tapi dongan keluargo ea sekali” Maka berkenalanlah, bertunang.

Bertunang ni tak perlulah nak buat besar-besaran , cukup sekadar kaum keluarga dan sahabat terdekat sahaja tahu. Selalunya dalam tempoh pertunangan ini, Allah akan uji macam2 , dalam tempoh pertunangan ini juga kamu akan lebih mengenali pasangan kamu itu bagaimana orangnya. Rasulullah S.A.W bersabda :

"Rahsiakan pertunangan, dan iklankan (maklumkan) perkahwinan." 
(Hadis riwayat Ahmad dari Abdullah bin Zubair)

Saya ingin memetik kata-kata dari seorang ustaz : 
"Pertunangan adalah suatu komitmen yang belum pasti. Ia mungkin berakhir dengan perkahwinan, boleh juga tamat pada kesudahan yang tidak diharapkan. Namun ulama' menjelaskan bahawa di antara hikmah Islam menggesa pertunangan itu tidak dihebah-hebahkan ialah kerana untuk menjaga nikmat ini daripada dirosakkan oleh hasad manusia yang bertindak tidak baik. Ia dijelaskan demikian di dalam Hashiah al-'Adawi 'ala Sharh Mukhtasar Khalil."

Persediaan Dari Segi Fizikal


(Tampil cantik dihari perkahwinan) Heyy, kahwin ni once in a lifetime okay!! Jangan jadi pengantin gemuk. Lepas kahwin kau nak gemuk takpe, atleast nanti kalau lepas kahwin gemuk boleh la kamu tunjuk gambar kawen kamu kat anak-anak kamu sambil cakap “ tengok ni dulu mama kurus taw. Cun je sebab tu papa kamu terpikat kat mama” .

DIET ! Dapatkan berat badan ideal, semak BMI kamu ok ke tak. Selain rasa kasih dan sayang, matlamat sesebuah perkahwinan juga adalah untuk mendapatkan zuriat. Perempuan yang terlalu gemuk atau terlalu kurus menyukarkan kehamilan,Wanita yang obes pula mempunyai risiko mengalami kompilasi semasa bersalin. So, DIET DIET DIET! Turunkan berat badan maksimum 1KG seminggu. Jangan lebih, sebab penurunan berat badan yang ekstrem boleh menyebabkan penyusutan nutrien simpanan dalam badan.

Hair Treatment . Buat lah dalam seminggu dua kali secara berturut-turut, sampai la menjelang hari bersejarah kamu.

Rawatan WAJAH . Seterusnya yang perlu kamu buat adalah rawatan wajah. Seelok-eloknya dua bulan sebelum hari pernikahan tu kamu dah mula lakukan rawatan wajah secara berkala. Sebab Rawatan wajah ni berfungsi untuk menghilangkan sel-sel kulit mati dan segala kotorang yang melekat pada kulit kamu tu. kamu akan rasa lebih cantik dan yakin di hari bahagia kamu nanti.

Rawatan BADAN. Lakukan rawatan badan. Biasanya bakal-bakal pengantin akan buat lulur. Lulur zaman sekarang ni dah macam-macam siap boleh pilih rasa dan aroma lagi. Untuk nak dapatkan lulur ni pun tak susah dah. Banyak spa yang buat rawatan lulur ni. Lulur ni akan buat kamu rasa lebih rieks dan tenang.

Persediaan Menjadi Suami Solehah

Dalam menuju alam rumahtangga, setiap yang bakal bergelar suami perlu memiliki cita-cita untuk menjadi suami yang soleh. Banyak persiapan yang perlu dilakukan seperti ilmu agama, kesihatan mental yang baik (boleh berfikir secara rasional), menerima segala sifat yang ada pada isteri, banyak bertolak ansur, memahami pasangan dengan sedalam-dalamnya setelah berkahwin, sikap saling percaya-mempercayai dan banyak lagi yang tak sempat nak disebut disini. Bab kata ustaz azhar, bila sang suami menjawab, aku terima nikahnya..maka segala kelakuan isteri akan terletak dibahu suami.

Jika waktu belum berkahwin isteri dah pandai jaga diri, menjaga ikhtilat dengan lelaki ajnabi maka selepas berkahwin pun insyaAllah ia lebih lagi menjaganya. Inilah yang dinamakan isteri solehah. Kalau sebaliknya,tugas suami untuk mendidik isteri supaya mengikut hukum-hukum Islam.

Menberikan nafkah dan keperluan yang halal dan baik. Salah satu tugas suami adalah memberi nafkah kepada isteri dan keluarganya, tentunya nafkah yang baik lagi halal, dan tidak berlebih-lebihan yang dapat membuat isteri dan keluarga hidup mewah, boros dan sombong. Berilah nafkah yang wajar sesuai dengan kemampuan, namun tetap bersungguh-sungguh mencari nafkah sebagai bentuk tanggungjawab sebagai suami.

Berdandanlah untuk isteri anda. Sama halnya dengan suami yang menginginkan isterinya kelihatan manis untuknya, setiap isteri juga menginginkan suaminya berdandan untuknya.Sebagai contoh, ingat, bahwa Rasulullah SAW selalu menggosok giginya terlebih dahulu sebelum menemui istrinya setelah bepergian. Beliau juga selalu menyukai senyum yang paling manis.

Panggilah isteri anda dengan nama yang ia sukai.Rasulullah SAW mempunyai nama panggilan untuk isteri-isterinya yang sangat mereka sukai. Panggilah isteri anda dengan nama yang paling indah baginya dan hindari menggunakan nama-nama yang menyakitkan perasaan mereka.

Jangan memperlakukan seorang istri seperti lalat. Kita tidak pernah menghiraukan seekor lalat di dalam kehidupan kita sehari-hari, tahu-tahu dia menjadi penyakit buat kita. Sama halnya seorang isteri yang berbuat baik sepanjang hari, jika tidak pernah mendapat perhatian dari suaminya, maka dia juga akan memperlakukan suaminya bagai sebuah penyakit. Jangan sekali-kali perlakukan dia seperti ini; kenali semua kebaikan yang dia lakukan dan pusatkan perhatian padanya.

Jika anda melihat kekurangan isteri anda, tegur dengan lemah lembut! Ini adalah cara bijak yang juga dilakukan oleh Rasulullah SAW. Kadang isteri kita memasak kurang sesuai dengan kesukaan atau selera kita, atau cara berdandannya kurang baik atau berlebih-lebihan. Ketika terhadap suaminya, ia berdandan semaunya, tetapi ketika bepergian dandanannya menor membuat orang lain memandanginya. Maka sepantasnya kita memberitahu dengan sikap yang lemah lembut dan menggunakan bahasa yang tidak menyinggung perasaannya. Termasuk jika melakukan sesuatu yang tidak pantas dilakukan isteri-isteri kita. Ini adalah teknik bagi seorang muslim sebagai kepala rumah tangga.

Tersenyum untuk isteri anda ketika melihatnya. Senyuman adalah sedekah dan isteri anda termasuk ummat muslim juga. Bayangkan hidup dengannya dengan senyum yang selalu terlakar. Ingatlah, sunnah juga menerangkan bahawa Rasulullah SAW selalu mencium isterinya sebelum pergi sholat ke masjid. Berterima kasihlah untuk semua yang dia lakukan untuk anda. Sekecil apapun yang isteri anda lakukan buat anda, jangan sekali-kalli menganggapnya sebagai sia-sia. Berterima kasihlah, kerana ucapan terima kasih anda sungguh berarti bagi isteri anda dan akan terukir indah dihatinya. Ambil contoh, ucapkan terima kasih ketika usai makan malam yang dia sediakan. Juga untuk kebersihan rumah.

Jangan kecilkan kemahuannya. Kadang-kadang seorang suami perlu merealisasikan permintaan isterinya. Rasulullah SAW memberikan contoh buat kita dalam sebuah kejadian ketika Safiyyah radhiyallahu ‘anha menangis karena dia (Safiyyah) berkata bahwa beliau (Rasulullah) memberikan sebuah unta yang lamban. Rasulullah pun menyapu air matanya, menghiburnya, dan membawakannya sebuah unta yang lain. Tentulah pemberian yang secukupnya sesuai dengan kemampuan kita.

Bergurau lah dengan isteri anda.

Lihatlah betapa Rasulullah SAW pernah bertanding lari dengan isterinya Aisyah radhiyallahu ‘anha di sebuah padang, dan membiarkan Aisyah menang. Bila kali terakhir kita melakukan hal seperti itu?

Ingatlah selalu sabda Rasulullah SAW:

"“Yang terbaik di antara kalian adalah yang memperlakukan keluarganya dengan baik. Dan aku adalah yang terbaik memperlakukan keluargaku”. Cobalah yang terbaik. Sebagai kata akhir: Jangan pernah lupa berdo’a kepada Allah Azza wa Jalla, agar membuat pernikahan anda bahagia.

Persediaan Menjadi Isteri Solehah

“Seorang wanita itu dinikahi kerana empat; kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikannya dan kerana agamanya. Maka hendaklah kamu mengutamakan yang beragama, nescaya kamu berbahagia.” ( Sahih Bukhari dan Muslim)

Ada hadith bertaraf hassan yang boleh dijadikan rujukan:

“Apabila orang yang engkau redha agama dan akhlaknya datang meminang, maka kahwinkanlah dia, jika tidak kamu lakukan demikian akan berlakulah fitnah di bumi dan kerosakkan yang besar.” (Sunan Tirmizi)

Memang la tak dinafikan bagi sesetengah orang hal jodoh ini sangat memeningkan. Kerana itu, kena banyakkan munajat pada Allah.

Solat istikharah. Banyakkan berpuasa sebagai benteng menahan diri sementara sebelum berkahwin.

"Sebaik-baik wanita apabila diberi sesuatu dia bersyukur.., Tidak diberi apa-apa dia bersabar..,"

Mempunyai Rasa Tanggungjawab

Tahu tanggungjawab dalam diri. Tahu apa tanggungjawab sebagai seorang manusia, dan tugas-tugas sendiri. Tanggungjawab sebagai seorang anak, isteri dan ibu. BUKAN HANYA TAHU TAPI LAKSANAKAN. "Apabila seorang wanita menunaikan solat lima waktu. berpuasa di bulan Ramadhan, menjaga kehormatan dan taat suaminya, masuklah mana-mana pintu syurga yang dia mahu" (Hadis Riwayat Imam Ahamad)

Menjadi Pasangan yang Baik

Kawal perasaan dan emosi,terima seadanya,jujur dan kurang rasa cemburu tu antara ciri-ciri nak jadi ke arah pasangan yang baiklah tu namanya.

"Isteri yang menjadi penghuni syurga adalah isteri yang penuh kasih sayang, ramai anak, selalu kembali kepada suaminya. Ketika suaminya marah, dia datang dan meletakkan tangannya sambil berkata 'Aku tidak dapat tidur sehingga engkau reda' " (Riwayat al-Nasai)

Ikhlas dan Bersungguh-Sungguh

Ikhlas dengan kehidupan berumahtangga, bersungguh-sungguh nak bina sebuah institusi keluarga yang manto. Jangan awal-awal ja bersungguh-sungguh gosok baju suami, masak kat dapur pung pang pung pang. Last-last makan mamak sebab malas masak rumah macaam tongkang pecah.

Menjadi Suri Rumah Yang Bijak

Ini aset yang memang seorang suami nak pada isteri. Siapa tak suka dapat isteri bijak-bijak ni, pandai buat pilihan dan cekap urus rumahtangga. Apa pun boleh! Masak boleh, jahit boleh, jahit labuci boleh. Serba bolehlah senang kata. Berkaliber, berkarisma, pandai memimpin dapur. Urus perbelanjaan rumah pun senang. Tak payahlah suami nak pening-pening kepala sorang-sorang fikir masalah. Ehem. Sebab tu lah keluar ayat ni 'disebalik kejayaan lelaki dibelakangnya adalah wanita'. Wahhh..Bila rumahtangga diuruskan isteri dengan baik, prestasi suami cemerlang, rezeki pun masyyhhhuuukkk, isteri senang, rumahtangga pun aman.. :)

"Wanita di dunia lebih baik daripada bidadari, sebagaimana yang zahir lebih baik dari yang batin"

Menyenangkan Apabila Dipandang

Sedap mata memandang walaupun kat rumah. Pandai-pandai dandan dan hias diri sendiri untuk suami. Janganlah muka bangun tidur tak basuh, muka rambut serabai macam singa tak makan setahun, baju bertahi lalat bintik-bintik dengan kain batiknya lagi.

"Sebaik-baik wanita apabila diperintah dia taat, menyenangkan apabila dipandang serta menjaga diri dan harta suaminya"

Syurga Menjadi Matlamat

Jadilah wanita yang solehah, bina keluarga sakinah dan jadikan syurga sebagai matlamat.

"Dan sesiapa yang taatkan Allah dan Rasul-Nya, akan dimasukkan-Nya ke dalam syurga yang mengalir dari bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya dan itulah kejayaan yang amat besar" (Surah An-Nisaa':13)

Menawarkan Diri

Takyah nak tunggu disuruh-suruh, faham-faham je lew. Rajin-rajinlah menawarkan diri untuk apa jua kerja.

"Ada 4 wanita mulia yang menjadi penghulu segala wanita di dunia. Mereka adalah Asiah binti Muzahim, isteri Firaun; Maryam binti Imran, ibunda Isa; Khadijah binti Khuwailid, isteri Rasulullah dan Fatimah binti Muhammad, puteri kesayangan Rasulullah." (Hadis Riwayat Bukhari)

Senang cerita setiap bakal pengantin kenelah bersedia dari pelbagai aspek. Apabila sudah berkahwin kenalah saling menerima kelebihan dan kekurangan masing-masing. Kena ingat bahawa kalian diciptakan untuk saling melengkapi antara satu sama lain.

Sumber: Google

*Saja masukkan dalam blog sebagai persediaan di masa akan datang.

Sharing is caring.

Luv Ya
-Eeqa-

*Sebarang komen boleh tinggal di ruang di bawah. Jangan lupa follow blog saya untuk dapatkan maklumat dan tip2 menarik.


No comments:

Powered by Blogger.